maandag 2 oktober 2023

Een terugblik op thema: Verkeer 🚦🚗

 Dag mama! Dag papa! 

Thema verkeer kunnen we met een glimlach afsluiten. We maakten autowegen, bouwden verschillende routes, lekker krullebollen op muziek van een auto/ fiets, K3 ging voor de eerste keer aan de slag met contractwerk, we reden met de bus (in de poppenhoek uiteraard hihi ;)), gingen op fotozoektocht in het verkeer, reden met onze fiets een fietsparcours, kwamen we voor nieuwe scenario's te staan: wat is er veilig of onveilig?, leerde Grote Beer ons twee nieuwe lessen, samen met alle K2'tjes activiteiten op maat, rapporteren hoeveel kinderen er met een fluohesje naar school kwamen, ...

Kortom, een zeer geslaagd thema :). Geniet met volle teugen van de foto's, net zoals wij van het thema genoten hebben. Hier en daar kan je een woordje uitleg bij de foto vinden. 


Tadaaa! Het eindresultaat van écht hard werken ;). De kinderen reden eerst met een wagen volgens een patroon, voor K3 uiteraard een uitdagendere route (bv. een liggende acht) dan voor K2. Daarna verfden we de weg door nat zand, met lijm en verf te mengen om de baan zo écht mogelijk te maken alsook zo te laten voelen. De witte lijnen konden uiteraard niet ontbreken, deze probeerden de kinderen ze even lang te maken. Als afwerking kleurden ze nog naar keuze een voertuig(en) en een huis. Trotse juf hierzo! 



Aangezien het concentratie vermogen bij de K2'tjes nog niet zo is zoals bij de K3'tjes, eindig ik altijd met tussendoortjes waarbij we niet stil hoeven te zitten. Hier zie je Jules kiezen uit de kaartjes. 


K2: we maakten kennis met de verschillende soorten patronen, met aandacht voor de kleuren én als het goed ging, ook de richting. Zoals je kan zien in de achtergrond, is het zand van de zandbak ook steeds aanwezig in de klas ;). 



Concentratie... 





Voor Liya is het nog even "Lita"als ze haar naam schrijft hihi. Zooo leuk te zien hoe goed onze kids hun best doen. 




*toet toet* aan de kant, onze bus is daar! 



Een echte troef! Ons digitaal bord. Hierop spelen de kinderen dolgraag spelletjes. Ik probeer steeds spelletjes op verschillende niveaus aan te bieden met verschillende inhouden bijvoorbeeld de ene keer rond wiskunde, de andere keer rond taal. Hier je onze lieve Maria en Arthur samenwerken aan een praatplaat over verkeer. Er wordt een woordje beschreven waarbij ze beroep moeten doen op het actief luisteren, daarna klikken ze op de juiste prent. Heel goed voor de woordenschatontwikkeling én voor hen als iets super tof ervaren :). Twee vliegen in één klap dus. 




We bekeken welke scenario's er veilig of onveilig zijn. Daarnaast bedachten we ook samen een oplossing voor de onveilige scenario's toch veilig te maken. We maakten kennis met Happie de krokodil (</> wiskundetekens) die altijd het meeste wilt eten ;). De wiskundige taal en symbolen werden op deze manier leuk en luchtig aangebracht. 


Neerschrijven hoeveel scenario's er liggen aan de hand van een getalbeeld (bolletjes). 







Fijne motoriek - voorbereidend schrijven: het overtrekken van verschillende lijnsoorten. 



Hard aan het werk...



Beweeglesje K2'tjes: we bewogen als een trein, fiets, vliegtuig, ... tot slot mochten onze vrienden allemaal bij mij in mijn trein springen :D. 








Verwerking van onze krullenbol. 




Uiteraard maakten onze egeltjes zelf de bus :).








De Grote Beer leerden ons dat we ook neen mogen zeggen. Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat ze dat in alle situaties mogen zeggen, hihi. Het is zo belangrijk dat ze dit al van jongs af aan meekrijgen, ze doen het ook zo goed om dit te verwoorden in de praktijk. Heel fijn om te zien. 



De K3'tjes hadden voor de eerste keer contractwerk. Dit is weergegeven op een blad welke opdrachten ze moeten doen tegen het einde van het thema. De kinderen plannen dit zelf in wanneer ze het doen, op voorwaarde dat het helemaal gedaan is op het einde van het thema. 





K2 maakten een fiets, K3 een auto waarbij ook gefocust werd bij het doorkruisen van de middellijn. Lijkt makkelijk, maar dat is het zeker niet. 








We kwamen tot de ontdekking dat niet iedereen dezelfde dingen ziet onderweg naar school. Hoe komt dat? Omdat we uiteraard allemaal een andere route nemen om naar school te gaan. De kleuters gingen dan ook zelf aan de slag om allerlei routes te maken, na te maken en elkaar aan te vullen. Voornamelijk het samenwerken was hier ook een grote opdracht in: wie doet wat? Hoe maken we de weg?, ... Om op te ruimen sorteerden de kleuters altijd de wegdelen, ook dit deden ze zoooo goed. 






Beweegtussendoortje na een activiteit van de K2'tjes: de zon scheen dussss naar buiten even alles losgooien en vitaminen opdoen. Op deze manier konden we daarna terug rustig in de klas verder werken. 



Luisteractiviteit K2: Ieder kind kreeg een kaartje. Ze kregen geluiden te horen. Wanneer het geluid verwees naar hun kaart, kwamen ze kijken op de grote prent waar hun kaartje hoort. Dat vonden ze heel leuk om te doen en voornamelijk spannend wanneer het aan hen was. 















Schrijfpatroontjes overtrekken met stift. 


Even een overzichtje maken hoe iedereen naar school komt en rapporteren. Iedereen kreeg een blokje en moest haar/ zijn blokje bij het juiste voorwerp leggen. Daarna keken we naar wat het meeste-minste was én hoe je dat kan zien. 

















We sloten ons thema af met een beweeglesje samen met de uiltjes van juf Petra. We zijn van plan om dit wekelijks te herhalen met de focus op yogalesjes in de parketzaal van de sporthal. De kinderen hebben hier zo van genoten en gaven zelf aan dat ze het leuk vonden. Het zorgt echt voor een leuk groepsgevoel. 






We maakten ook nog auto's en gingen daarna mee aan de slag bij onze routekaarten. Opgelet: er stapt iemand op het zebrapad - stoooooppen dus!



Ik maakte een eigen bingo spel met de streefwoordenschat - de kinderen gingen zo spelmatisch aan de slag met woordenschatontwikkeling en leerden om zich aan de spelregels te houden. 




Fietsparcours op school: ik denk dat dit toch één van de hoogtepuntjes van de kinderen was :).










Grote Beer leerde ons ook nog om lief te zijn voor onszelf, want dat verdienen we écht! 





Na de fotozoektocht in de schoolbuurt, gingen we nog even een bespreking houden hihi. Dit was eigenlijk een samenvatting en herhaling van wat we reeds geleerd hadden. Ik verschoot er zelf van wat de kinderen allemaal vertelden. Heel fijn moment samen. 


Juf Petra had allemaal foto's in de buurt getrokken van verkeersborden, hoe leuk is dit?! Ieder kreeg een eigen foto en ging op zoek tijdens de wandeling of we die konden zien. We stonden kort eens stil bij wat het bord wilt zeggen (hoeven ze zeker nog niet te kennen, maar puur ter informatie) en de vormen, daarnaast stonden we stil bij onszelf: wat moeten we doen om veilig te stappen op straat/ in het verkeer? 







Juf Ruth kwam ook terug in de klas om even met ons samen een opdrachtenblaadje in te vullen. Fijn om met twee juffen te zijn en elkaar aan te vullen, de kinderen zelf vinden dit ook leuk.





Op een ochtend lagen er allemaal verkeersborden in de klas... we gingen op zoek en sorteerden deze per vorm. Daarna kreeg ieder kind een kaart met daarop de opdracht hun vriendje te vinden met de andere kaart en deze samen te bespreken. 













Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Jarige

 Op 1 maart was Ella jarig. Langs deze weg willen we haar nog eens proficiat wensen.